GÜNCEL

Anne karnındaki ilk 9 ay bir ömrü şekillendiriyor

Prof. Dr. Mustafa Kanat, gebelik diyabetinin sadece anne açısından değil doğan bebeğinde geleceğine yön verdiğini belirtti. Gebelik diyabeti ile ilgili bilinmes

Anne karnındaki ilk 9 ay bir ömrü şekillendiriyor

Prof. Dr. Mustafa Kanat, gebelik diyabetinin sadece anne açısından değil doğan bebeğinde geleceğine yön verdiğini belirtti. Gebelik diyabeti ile ilgili bilinmesi gerekenleri Prof. Dr. Mustafa Kanat anlattı.

Gebelik diyabeti nedir?

Anne karnında geçirilen ilk dokuz ay, bir insanın yaşam boyu karşılaşabileceği obezite, diyabet ve kalp-damar hastalıkları gibi birçok sağlık sorununun riskini belirleyebiliyor. Bu nedenle gebelik diyabeti, sadece hamilelik dönemine ait geçici bir sorun olarak görülmemeli. Gebelik diyabeti (gestasyonel diyabet), daha önce diyabet tanısı olmayan bir kadında hamilelik sırasında kan şekerinin yükselmesiyle ortaya çıkan bir durumdur. Genellikle 24. haftadan sonra ortaya çıkar. Hamilelik sırasında plasentadan salgılanan hormonlar, annenin vücudunda insülin direncinin artmasına neden olur. Normalde pankreas bu durumu telafi etmek için daha fazla insülin üretir. Ancak bazı kadınlarda pankreas bu ar

En güncel haberlere ve son dakika gelişmelerine Google üzerinden anında ulaşmak için bizi favorilerinize ekleyin.

Hamilelikte vücutta neler değişiyor?

Gebelik, aslında annenin metabolizması için büyük bir sınavdır. Hamileliğin son aylarında insülin duyarlılığının yüzde 60-65 oranında azaldığı görülmektedir. Bu nedenle pankreasın normalden yaklaşık iki ila üç kat daha fazla insülin üretmesi gerekir. Bu denge sağlanamadığında anne adayında yüksek kan şekeri gelişir. Ancak sorun sadece anneyle sınırlı kalmaz.

Anne karnındaki bebek nasıl etkileniyor?

Bebeğin temel enerji kaynağı glikozdur. Anne kanındaki şeker, plasenta aracılığıyla bebeğe geçer. Anne adayının kan şekeri yükseldiğinde, bebeğe ulaşan şeker miktarı da artar. Bebek, bu fazla şekeri düşürmek için daha fazla insülin üretmeye başlar. Bu durum “fetal hiperinsülinemi” olarak adlandırılır. İnsülin bebek için bir numaralı büyüme hormonudur. O ndeneledir ki anne karnındaki yüksek insülin seviyesi; bebeğin normalden daha hızlı büyümesine, yağ dokusunun artmasına, doğum ağırlığının yükselmesine, ileriki yaşlarda obezite riskinin artmasına neden olur.

Obezite ve diyabet riski daha doğmadan başlayabilir

Uzun yıllardır anne karnındaki ortamın çocukların gelecekteki sağlığını nasıl etkilediği ile ilgili araştırmalar yapılıyor. Bu konuda yapılan en önemli çalışmalardan biri, Amerika'daki Pima yerlileri üzerinde gerçekleştirildi. Araştırmacılar, gebelik diyabeti olan annelerden doğan çocukların aynı annenin gebelik diyabeti ile karşılaşmadan doğan çocuklarına göre tip 2 diyabet ve obezite geliştirme riskinin belirgin şekilde daha yüksek olduğunu ortaya koydu. Bu durum, diyabet ve obezitenin nesilden nesile aktarılabilen bir döngü oluşturabileceğini düşündürüyor.

Kalici baglanti: https://www.ajansonline.com.tr/haber/anne-karnindaki-ilk-9-ay-bir-omru-sekillendiriyor

AJANS ONLİNE

HABER PORTALI